måndag 25 mars 2013

Ett kärt återbesök bland havets läckerheter...



Ingenting har berört mig så mycket när det gäller smakupplevelser i min uppväxt som Feskekyrkan i Göteborg. Bara doften sitter fast i mina gener. Varje fredag brukade min mamma på 1970-talet ta mig med till denna underbara plats. Jag undrade alltid varför den kallades Feskekyrkan. Men självklart har det att göra med den nästan religiösa upplevelse som infinner sig att gå mellan alla dessa läckerheter.  Många barn i min uppväxt upplevde att fisk luktade äckligt, men så kände aldrig jag. Det fanns något fräscht och levande i denna miljö jag rycktes med i.  Inte för att jag egentligen kunde äta vad som helst som fiskats ur vårt fantastiska hav utmed västkusten. Men det fanns en tradition, en lärdom att respektera havets läckerheter. Hemma i köket hängde alltid fiskaffischer så man kunde lära sig fiskarterna inom näringskedjan.

Till skillnad från min barndom kan man idag äta vällagad mat i de små lunchrestaurangerna. Att få insupa miljön och samtidigt få det färskaste guld som havet erbjuder är än idag oslagbart. En lättgrillad laxbit med dillpotatis, eller en vällagad fiskegryta (eller soppa) med olika skaldjur, samt en örtsås fick hela familjen att njuta. Hellre lägga 600-700 riksdaler här, än på en taskig måltid på en uttjatad hamburger- eller pizzarestaurang. Både gott, nyttigt och välsmakande. Hela dagen gick vi sen och njöt av denna måltid... Med ett strålande vårväder i Göteborg (om än något kallt) så kändes det som att våren äntligen gjorde sitt intågande denna långa vinter.

Vad ska det bli på middagsbordet..? Färsk lax, Rödspetta, Fjällröding,  Sill/Strömming,  Rödtunga,  Regnbågslax eller skaldjur. Svårt att välja är det...

Missa för gudsskull inte att besöka Feskekyrkan och åtminstone avnjuta en lunch. Men det är inte lätt att välja bland alla dessa läckerheter...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar