måndag 15 april 2013

Gamla studier på fritiden och musiklust...

Kan man tänka sig att det finns dolda krafter i en trött kropp som vill mer än vad man trodde var möjligt. Jag snackar om gamla studier som jag påbörjade innan jag tog min lärarexamen i början på 2011. Det var en uppföljningskurs (B-kurs) 1996 som komplement till tidigare studier i Kalmar på Fojo 1994. Fast jag ska nog säga att det är den mentala kraften det handlar om, inte själva kroppen, som drog upp ett gammalt moment i en kommunikationskurs jag läste på Göteborgs Universitet (JMG). Med andra ord har jag skrivit på fritiden (kvällen och helgen) för att lämna in en hemtentamen som egentligen skulle ha gjorts klart för ca 17 år sedan. På institutionen Journalistik, Medier och Kommunikation bedrivs många inriktningar för den som vill jobba som informatör, journalist eller kommunikatör. Ämnet Medie- och kommunikationsvetenskap är ett ungt akademiskt tvärvetenskapligt ämne, som också är bland det mest spännande.

Som wikipedia skriver så är det ett: "...ämne som har sina teoretiska och metodologiska rötter i bland annat sociologistatsvetenskapnordiska språk och kulturvetenskaper. Inom detta tvärvetenskapliga ämne studeras massmedier som pressradiotv och Internet i relation till offentlighet, maktstrukturer och effekt på mottagarna. Icke-medierad kommunikation mellan människor (framförallt i organisationer) studeras också – vanliga fält är riskkommunikation och strategisk kommunikation."

Positivt besked
När jag ringde upp för någon månad sen och undrade om jag kunde avsluta en gammal påbörjad kurs - blev universitetslektorn först lite konfunderad. Men återkom inom ett dygn och gav det positiva beskedet att det skulle gå att lösa. Om än i en modernare tappning (vilket givetvis är mer meriterande). Jag kan med andra ord få ut viktiga poäng (30 hp) som kan stärka mitt CV både som lärare och inom ovan nämnda yrken. Egentligen finns varken tiden eller pengarna att ta upp studier när jag håller på att planera för nya läraruppdrag. Nu är det en hemtentamen kvar, sen är jag i mål, så det är bara att sluta sova en vecka och skippa helgnöjen.


En Ovation gitarr som bara gjordes i 200 exemplar. Den speciella ormskinnsdesignen är hämtad från USA i slutet av 1980-talet. Tyvärr har jag den inte kvar. Foto: Magnus Roudén

Tuffa år väntar - musiklusten har vaknat igen
Gymnasieskolan står inför en tuff uppförsbacke, många skulle säga stålbad när de kommande åren kommer vara en kamp om eleverna. Elevkullarna når botten de kommande tre åren, det gör att man som utbildad gymnasielärare (utan fast anställning) får en del att tänka på i kampen om jobben. Även om jag har massor av universitetspoäng så leder det sällan idag till att jobben dyker upp på middagsbordet att välja på. Konkurrensen idag gör att man måste ha massor av tur och inte minst att timingen är rätt.

Men det positiva är att min gamla passion för musiken och sången fått min hjärna att gå på högspinn. Överraskande nog har lusten till musiken kommit tillbaka och numera plockar jag ofta upp gitarren när jag får låtidéer. Jag undrar vad denna lilla hjärna kreativt kommer skrapa fram i låtväg..?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar