Vad gör en vinnarlåt?
Det som gjorde mig besviken vara att framträdandet på Larmtorget kändes rätt meningslöst när det inte var något viktigt kriterie i juryns motivering. Det är först och främst låten som är i centrum (inget fel med det, för det är den som räknas). Här hyrde jag in två proffsdansare för att göra det lite mer intressant på scenen. Jag tyckte det kändes bra och att mina danstjejer hade gjort ett bra jobb. Men att tävla i musik insåg jag än en gång att det är omöjligt. Speciellt som att det inte finns ett koncept för vad som gör en vinnarlåt? Vet någon det egentligen? Är helt övertygad om att en jury aldrig vet det förrän man hör de tävlande låtarna. Då blir de tvungna att välja. Men det är svårt att tävla mot ett antal unga förmågor som har låtar som ligger i tiden.
Kalle Johansson en glad vinnare av årets upplaga av Svensktoppen nästa. Foto: Magnus Roudén |
Att Kalle Johansson från Bergkvara skulle vinna var inte helt otippat. Jag är ju själv på Stage4you och jobbar där Kalle går i skolan. Jag visste ju att han hade en bra låt och att han är en "up coming postar". Med en låt som Thomas TK Karlsson hade skrivit som luktade både Oskar Linnros, Markus Krunegård, Håkan Hellström och Ted Gärdestad - då blir det inte så svårt att inse vad SR P4:as jury väljer.
Ett nålsöga...
Men det är ett trångt "nålsöga" alla tävlande ska ta sig igenom för att först bli uttagen bland ett hundratal bidrag. Att sen komma till deltävlingarna (18 st.), följt av andra chansen (om man inte går till final direkt) och final (7 finalister). Men att Kalles låt nu har vunnit innebär egentligen ingenting, för det finns inga garantier att den ens går till den stora finalen i Göteborg på Liseberg. Att bli en av åtta utvalda låtar från P4 stationerna i hela Sverige är inte lätt när en Stockholmsjury sitter och väljer. Jag kan inte låta bli att tycka, så mycket talang och duktiga artister med bra låtar, som aldrig egentligen kommer så mycket längre med sina bidrag.
Att göra en proffsig produktion som kostar både tid och pengar för att ens bli en uttänkt kandidat till P4:as tävling är ett tufft pris för att nå ut. Exponeringen av en låt kanske stärker ditt namn, men det ger inga pengar i plånboken när låten ändå läggs ut på sociala medier, YouTube etc. Men drivkraften att göra musik och att synas är fortfarande starkt och det utnyttjar givetvis olika arrangörer av musiktävlingar.
Lite tips till arrangörerna
Roddan Roxx, mitt alter ego hade i alla fall kul en sommar. Förväntningarna var inte stora (min låtskrivare Mark Tysper hade inga förväntningar alls). Men snälla arrangörer av Svensktoppen nästa. För att skapa lite mer cred och framförallt lite mer respekt hos de tävlande. Samla gärna alla deltagare i delfinalerna i fortsättningen (18 st) som får träffas innan och mingla. Bjud på en liten förfest så vi artister får känna oss lite utvalda och fotosession. Gör också andra chansen lite mer lockande där de som tävlar får var med i urvalet så det blir lite spänning. Jag hade ingen aning om hur och när de som fick en andra chans fick reda på detta. Bättre kommunikation med de tävlande. Och snälla, ha en livejury som syns under deltävlingarna, det höjer också värdet av att tävla. Bra jurymedlemmar som kan motivera live höjer också underhållningsvärdet. Publiken hade ju inte aning, förutom Anna Olofsson som kom och snackade efter deltagarna hade uppträtt.
Det positiva i år var framförallt att standarden på låtarna och deltagarna har höjts rejält på den korta tid tävlingen har existerat. Ett stort tack givetvis till den eminenta "husorkestern" med Brevestedt & Co som levererade starkt i alla bidragen. Hoppas nu Kalle går till final på Liseberg, då kanske det kan bli en hit på riktigt. :-)
Jag gjorde en T-shirt på skoj, vilket blir ett roligt minne sommaren 2014. Roddan Roxx Right Here - Right Now Larmtorget 10 juli. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar