onsdag 9 juli 2014

Roddan återuppstår på scenen...

För några år sedan kändes det rätt otänkbart. Musikbranschen och undertecknad som en del av den var ett avslutat kapitel. Jag hade mer eller mindre rört mig i branschen sen jag var i de sena tonåren. Från att snubblat in i tidningsmediet, följt av egen satsning som sångare i olika bandkonstellationer, började med radio och fick smaka på TV-mediet med dokumentärfilm. Då kändes det som det var dags att gå vidare. Detta var 2004. För 10 år sedan ville jag göra något annorlunda. Jag styrde mot att skaffa en högskoleexamen som lärare. Där är jag idag, men det har ryckt lite i scennerven.


Kolla in min Facebook sida och länken till låten på YouTube:

Andra gången gilt...
Det började förra året när jag skrev en egen låt på en dag och spelade in den hemma i min dator med enkel teknik under dagen därpå. Jag var nöjd med låten, men produktionen blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. Den blev inte utplockad till Svensktoppen nästa 2013. Men i år finns jag med, andra gången gilt, tack vare min gamle polare Mark Tysper som kommit tillbaka till Kalmar sedan många år inom musik/media branschen i Polen. Där är han ett etablerat namn idag och har producerat många guldskivor för flera framgångsrika artister. Ett av våra första möten (på säkert 15 år) resulterade i att jag fick möjligheten att sjunga in en låt i Marks egna hemstudio. Vi lyssnade och lyssnade, till slut valde jag en hårt producerad Euro-Discolåt som ligger i gränslandet till en svunnen tid och samtidigt modernt producerad.

Låten hette Touch (Right Here, Right Now)... Inget mästerverk textmässigt, men en jäkligt catchig låt som biter sig fast efter 2-3 lyssningar.

Gränsöverskridande...
Bara timmar innan jag ska stå på scenen igen på "Musik på Larmtorget" inser jag att Roddan återuppstår i en lite nyare tappning. Jag flyter mellan genrerna, precis som jag vill att musik ska vara. För mig har musik aldrig haft några gränser. Mina egna influenser inom musiken som framförallt kommer från 70-talet (Queen, Sweet, The Eagles, ABBA, Kiss, Tom Jones, Elvis, Simon & Garfunkel, E.L.O. 10CC och säkert många fler) visade att musik inte hade några gränser. Bra låtar kan i stort sätt produceras i vilken genre som helst. Så länge det lyfte låten och sången har inte musiken bestämda ramar och kan vara gränsöverskridande.

Amanda och Ida tränar inför framträdandet med min låt i Svensktoppen nästa. Proffsiga tjejer som snabbt hittade en lämplig koreografi som passade till mitt framträdande.


Nu har jag med mig två riktigt duktiga tjejer som ska dansa på scenen i mitt uppträdande. Jag har möjligen känsla för takten, men någon danskonstnär lär jag inte bli, om jag inte skulle ta privatlektioner. Men första genrepet i tisdags (8/7) gick över förväntan. Nu är jag taggad och det ska bli kul att se Larmtorget fullt av människor i det underbara sommarvädret.

Full fart på torget...
Det var 10 år sedan jag stod på Larmtorget när musiksatsningen "Musik på Larmtorget" var helt ny i Kalmar. Som radiopratare och konferencier fick jag genom den dåtida kommersiella radion (Radio Match) chansen att underhålla Larmtorget och gästerna som satt på uteserveringarna. Ola Lustig, som idag jobbar på NRJ med Roger och Titti, höll igång unga Kidz i "Småstjärnorna". Vi drog några låtar och medleys och det var fullt håll i gång på stans innepub Krögers.

En tunn gräns mellan succé och flopp
Det har hänt mycket på dessa år. Nu är det SR P4 Kalmar som håller i trådarna tillsammans med Destination Kalmar som fått Larmtorgets krögare att bjuda på liveunderhållning. Det är på god väg att bli en tradition. Så det blir intressant att skriva in sig i denna tradition och vara med som en liten del i årets sommarunderhållning... Jag har inga förväntningar och inga högt ställda ambitioner. Musikbranschen har förändrats oerhört mycket på 10 år. Även om jag givetvis vill göra ett professionellt jobb med mitt bidrag, så är gränsen tunn mellan succé och flopp. Smaken ligger hos en jury som ska avgöra. Vilket kanske är bra på ett sätt, men bara om även publiken får vara med och bestämma. Då blir det en mer rättvis fördelning. Det är sällan personer som redan finns i branschen och har en annan insyn i musikutbudet tycker likadant som en publik.

Men det är bara att gilla läget... för nu är Roddan Roxx peppad... :-D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar