söndag 24 november 2013

Till minnet av Freddie Mercury...

Det känns konstigt att jag hamnar i situationen att alltid tänka tillbaka på denna känsloladdade dag i mitt liv. Det var mycket märkligt för det kändes så tydligt att jag undermedvetet visste att något inte stämde. Läs mer i min hyllning som jag skrev för två år sedan vad som hände dagarna runt hans död med bl.a. min medverkan i TV 4 programmet "Live-Show" här:

http://queenuniverse.wordpress.com/2011/11/23/legenden-och-ikonen-lever-20-ar-efter-hans-dod/

*OBS! i texten framkommer att Sacha Baron Cohen skulle spela Freddie i en kommande film som man jobbar med just nu. Men han hoppade av projektet och det var ett ömsesidigt beslut mellan de andra i Queen och managementet. Många rykten florerar vem det kommer bli. Men det är lika bra jag inte säger något, förrän inspelningarna kommer till slutskedet och en ev. premiär.


Idag är det alltså exakt 22 år sedan som ikonen och den stora inspirationskällan Freddie Mercury gick ur tiden. Det går nästan inte en dag då jag inte hör några av Freddies och Queens låtar spelas på radion, på olika TV program, talangtävlingar och i reklam etc. När jag för ett antal år sedan träffade människor som skulle berätta om Freddie och vilka låtar som de förknippar med honom är smakerna som hans personlighet.

Antingen gillar man det storslagna och pompösa som han förmedlar i Bohemian Rhapsody, We are the champions & Somebody To Love, eller det avskalade och finstämda i Love of my life, There must be more to life than this (som snart kommer i duett med Michael Jackson). Många gillar hans funkiga och dansanta sida med Living on my own, Another one bites the dust, eller hårdrocksidan med Tie your mother down, We will rock you...

Han är och förblir odödlig och än idag genererar Queens musik 100-tals miljoner i olika musikaluppsättningar av We will rock you, musikförsäljning och konserter.

Som Liza Minnelli uttryckte det under Freddie Mercury galan på Wembley Stadium 1992: "We just wanted you to know that we where thinking about you, stay safe" :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar