måndag 6 maj 2013

ABBA - så fullkomligt det kan bli...

Ibland kan man inte låta bli att hänge sig till alla de känslor som bubblar upp sen tonåren. ABBA väckte splittrade känslor på min tid, men oftast var det äkta glädje som de tillförde min uppväxt. Aldrig har musik varit så nära det fullkomliga man kan komma i popvärlden. De skapade utifrån kärleken till musiken, de antog sig uppgiften seriöst (i sin låtskrivarstuga) ute i Stockholmsskärgård och sköt in all professionalism som gick att tillföra i studion. De hade de bästa låtarna, snyggaste tjejerna och rösterna, bästa musikanterna, ljudkonstnären Michael B Tretow vid mixerbordet och en manager i Stickan Andersson som uppskattade bra hantverk och visste hur man gjorde affärer för att nå ut i världen.

Ett stolt minne - Idolskap

Dagen till ära när ABBA hyllas i Stockholm med ett eget museum måste jag visa upp ett stolt minne som jag fick skickat från Agnetha Fältskog 1981. Jag hade i skolan börjat skissa på ett Agnetha-porträtt med blyerts och krita. Vilket blev väldigt lyckat - så lyckat att jag skickade det till Polar Music i Sthlm. Tyvärr har jag ingen avfotografering av skissen, synd att jag inte tänkte på det då. Två veckor senare svarade hon med att signera detta stora vykort och tackade för min konstnärlighet i kuvertet. Då var man stolt som en tonårstupp, jag hade lyckats få kontakt med ABBA-Agnetha, fått henne att stanna upp för en stund. Detta är nog det närmaste jag lyckats komma i mitt liv av idolskap (även om jag träffat flera artister jag älskar). Det bästa var att jag hade det på avstånd i min egen fantasi, en förälskelse. Agnetha var ju "den perfekta svenska blondinen med en av de sexigaste rumporna i popvärlden". Wow!!, vilka känslor som väcktes på tonårsrummet.


I början av 80-talet var det enda sättet att komma nära sina idoler att  få ett personligt signerat kort. Då fanns det en oskuldsfullhet i kontakten med artister. Några få idoltidningar, och möjligen ett litet klipp i TV någon gång ibland. Här ser du Agnethas personliga autograf och hälsning. Det var stort :-) 


Arvet efter ABBA


Då kan äntligen Sverige och Stockholm stoltsera med den finaste musikexport som detta land har producerat. Idag invigs det mycket efterlängtade ABBA-museet ute på Djurgården i anslutning till Gröna Lund, Cirkus och Skansen. Att även annan svensk musik hyllas är respektfullt av initiativtagarna med Swedish Hall of Fame i samma byggnad. Mina minnen är oerhört starka och deras musik är utan tvekan en del av mitt soundtrack. Utan att ta i så var ABBA lika stora ikoner som Queen, Elvis, Thin Lizzy, Sweet och alla andra från denna fantastiska musik-era. Vi var många "rockare" som fick smyga i pojkrummet när vi plockade fram ABBA skivorna. Lockelsen var givetvis suveräna melodier som satte sig hårdare än Karlssons klister på hjärnan. Tjejerna var dessutom exotiska och spännande, man undrade ju hur det kom sig att killarna Björn och Benny lyckades både bli ihop med dessa gudomliga varelser och få dom att sjunga på sina låtar.


Inga ideologiska betänkligheter

ABBA är ett fenomen som bara växte och växte (många gånger långt över vad vi svenskar förstod). Jag hade aldrig någon förståelse för ideologiska yttringar om att ABBA sålde sig till marknadskrafterna och ville framstå som överlägsna arbetarklassens värderingar och proggen. Jag såg aldrig musik som politiskt i min uppväxt. Det handlar om underhållning och att göra det som bra som möjligt. Precis som Björn sa i en intervju häromdagen. Vad allting handlade om var att göra den bästa musiken (den kom alltid först och främst) professionellt. Kläderna var bara en bonus och ett sätt att skapa en spännande visuell image. ABBA var ett koncept som lyckades röra upp känslor så folk hade något att snacka om.

Sen om Stickan ibland drog iväg i sina planer att marknadsföra gruppen hårt och kommersiellt - så var det ju det som placerade ABBA på världstoppen. Numera behöver inte ABBA sälja sig i någon form av kommersiella intresse för att något stort företag vill låna deras musik. Varumärket är så starkt att det lever sitt eget liv. Med tanke på att det är svårt att sälja musik idag, så säljer ABBA fortfarande 3-4 miljoner fysiska CD-album varje år. Det gör knappt många av världens största artister idag. Det bevisar på kvalitén med ABBAs musik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar