torsdag 23 juli 2015

Roxette på Fredriksskans

Som kanske har framkommit de senaste 3 åren har jag börjat att alltmer frilansa för Barometern/OT östra Smålands största dagstidning. Sommaren har inte varit något undantag. När jag skriver detta är jag snart påväg till Borgholm för att dokumentera Diggiloo den största paketturnén som turnérar landet runt.

På min Facebooksida FotoRoddan har jag redan publicerat många bilder från konserten med Roxette på Fredriksskans i Kalmar. Uppdraget att vara backup som kvällsfotograf blev kanske inte riktigt vad man hade fått önska som fotograf. Men "that's life"! Somrarna blir ofta lite röriga när det är semestertider på tidningsredaktioner, nu blev vi två fotografer. Ordinarie sommarvikarie Daniel Rudeland valde att stanna kvar (han hade jobbat dagtid) och ville också fota Roxette. Då blev planen att dela upp området och fota från lite olika arenavinklar. Men det gick inte för sig!?

Onödigt strikta regeler..?
Live Nation som är turnépromotor tog fram stora musklerna och bestämde att "alla fotografer från pressen" endast skulle få gå fram till diket framför publiken och plåta låt 2 och 3. Detta är i och för sig ingen nyhet som fotojournalist. Men det är likförbannat skittrist när det handlar om en lokal händelse och en konsert som väldigt sällan inträffar på en liten ort som Kalmar på en fotbollsarena. Roxette må vara ett internationellt band, och det är inget ovanligt att superartister ställer tuffa krav för att göra det extra svårt för fotograferna, men de är ju trots allt svenskar. Både Per och Marie är dessutom ödmjuka människor (har träffat dom). Men de låter självklart allting sånt skötas av deras turnépersonal. Hade jag haft orken och tiden att jobba fullt ut professionellt, då hade jag fixat ett "artistpass" så jag kunde fotat fritt.

Men onödigt strikt blev det dessutom när delar av kungafamiljen satt i publiken. Ingen fick gå ut till publiken och fota mot scenen (fast det handlade om att de ville undvika närgångna bilder på kungafamiljen). Men TT/Expressen hade fotografer med 600 mm objektiv, då var det ju inga problem att fånga in kungligheterna. Jag kan i och för sig förstå Live Nations agerande, för det kan bli irriterande om för många fotografer springer inne på planen och försöker fånga varje rörelse kungligheterna gör. Men jag var där för Roxette!!

Ett misstat tillfälle...
Att lyckas fånga en bra känsla som fotograf är inte lätt när du dessutom har en stor scen som är 2-3 meter över ditt huvud. Snigelperspektivet blir skittrist att ständigt titta uppåt när du fotar. I detta fall krävs en kamera man bemästrar till fullo, den måste vara snabb med bra autofokus och att du kan fota över huvudet. Det hade krävts en extra pall att stå på för att bli riktigt bra. Även om jag fångade några minnesvärda bilder, så kommer jag alltid att tänka: "A waste oppurtunity". Detta kunde ha blivit ett "stort fotominne" som kunde blivit en minnesbok... synd... För nu kunde jag inte uppfylla min planerade tanke att föröka fånga Marie och Per "close up" (tillsamman) som jag gjorde 1989 i Varberg när de slog igenom med The Look. Bilden har jag visat här tidigare och i min "fotopresentation"

Här är lite bilder i svartvitt. Det blir en helt annan känsla än med färg, så är det bara:

Denna syn möttes man av när man kom in på Fredriksskans... En kvällssol som var stark men gav ett läckert motljus...

Det blev ingen lätt uppgift att fånga Per och Marie ihop under två låtar när Per sprang omkring och Marie satt still på en stol hela konserten...
Man kan riktigt se i ögonen hur Marie kämpar efter sin sjukdom, men man ser ändå hur mycket hon älskar att stå (sitta) på scenen fortfarande...
Den evige popidolen Gessle syntes trivas och skuttade omkring på scen som en tonåring...

Under låten The Big L sprang verkligen Gessle som en övertänd tonåring som hade ADHD. Detta var en av få bilder jag fick med Marie och Per tillsammans. Men saknade den intima kontakten de hade på scenen på tidigare turnéer.
Ibland gjorde det ont att se när en glad Marie inte kunde fronta publiken fullt ut.
Han har tränat några gånger på att posera med gitarren den gode Gessle...

Under stora delar av konserten fick mickstativet fungera som stödkäpp...

Ingen tvekan om att Gessle håller sig ung när han få göra det man älskar mest...

En av många konsertsouvenirer man fick när man handlade i deras shop att lägga sina
saker program, T-shirts etc.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar