söndag 14 juni 2015

CV-Presentation1 - Fotouppdrag

Åren går... och jag kan inte riktigt fatta att det är 35 år sedan jag tog mina första professionella bilder. Fast då var ju inte tanken att bilderna skulle spridas till långt fler mottagare än jag vågat drömma om. Utrustningen jag hade ansågs kanske inte vara något proffsfotografer använde om de skulle fota i en konsertmiljö. En Pentax K1000 (mer eller mindre manuella inställningsmöjligheter) och ett Tokina 70-210 med ljusstyrka 3.5-5.6. På den tiden så var skillnaden mellan anlitade proffsfotografer och entusiast-fotografen betydligt större än idag. 1980 var det fotografiska yrket några få förunnat, eftersom utrustningen kostade betydligt mer i jämförelse med idag. Idag kan man köpa (nypris) ett kamerahus, plus ett bra objektiv för drygt 10 000 kr och fota riktigt professionella bilder. I alla fall i de flesta miljöer.

Tid kostar...
Självklart krävs det en känsla för fotokomposition och en hel del erfarenhet om du ska nå ett bra resultat. Det säger ändå en del om teknikens utveckling. Men när det kommer till snabba sporter som fotboll eller tennis, svåra ljusförhållanden i konsertmiljöer och även i naturen - då krävs kameror som klarar höga ISO-tal och objektiv som är lättarbetade i svårare förhållanden. Det kostar. Men det som faktiskt kostar mest, det är TID... Tiden man får lägga ner för att fånga ögonblicken som kommer att bli minnen för eftervärlden. Det glömmer vi ofta bort idag när det är lättare att sprida bilder än någonsin. Som jag har sagt i tidigare inlägg. En bra fotograf har inte bara tur, hen jobbar hårt för att fånga ögonblicken, de kommer sällan till dig helt utan uppoffring.

Presentationsfilm 1
Men det var just 1980, som det hela började på allvar. Vilket du kommer kunna se i filmen som jag länkar här på min fotosida. Detta är ett första smakprov i, förhoppningsvis, en serie presentations-filmer där jag visar upp olika bilder jag gjort på uppdrag, men även av eget intresse. Den spänner mellan 1980 fram till idag... Du kan välja att klicka på länken som går till min sida på Facebook, eller på min Youtube sida...

FotoRoddan på Facebook

CV-Presentation1_Fotouppdrag

Här är några exempel på bilder ur filmen:

Gene Simmons och Paul Stanley Sheraton i Stockholm 1987

Marie Fredriksson i Roxette, Varberg juli 1988

Champions of Rock arenaturné 2010 med Peter Johansson och gäster Jessica Andersson och Jenna Lee James


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar