måndag 20 april 2015

Fotosession - Sveriges bästsäljande bok...

Ibland blir man både överraskad och glad när en bok med ett gott syfte att hjälpa människor som lever i stress och ångest når första platsen och blir en bästsäljare på Adlibris. Susan och Mats Billmark har genom boken "Lär Dig Leva" bevisat att man kan ändra sitt liv radikalt till det bättre och lösa svårigheter som man som enskild eller gemensamt par kan klara att reda ut. Jag kan förlika mig i den kampen som beskrivs i boken hur en oro över saker i livet håller på att äta upp all energi. Tillslut är det svårt att orka leva ett normalt liv.

Som fotograf blev jag jätteglad när Mats frågade mig om vi kunde ta en bild som kunde passa deras marknadsföring och som ska användas på deras social medier och Facebook sida. Jag passade även på att fota författarparet:

Susan och Mats Billmark har skrivit en bok som är lättillgänglig och ändå tar upp svåra frågor som vi alla kan dra nytta av.

                                         https://www.facebook.com/LARDIGLEVA?fref=ts

Fotogestaltning och uppnå rätt effekt...
Det gäller att iscensätta rätt inramning, stämning och gestalta något som förenar bokens syfte. Målgruppen är rent generellt mer än 40+ och människor som hunnit leva och skaffat sig livserfarenheter, men ändå tappat lite fotfäste i livet. Det som boken verkligen bekräftar är att vi knappast är ensamma om dessa problem som får oss att fastna i invanda mönster. Vi tror många gånger att förändring är omöjligt. Men bokens många fasta råd och tips gör att man kan inse att det finns vägar ut. Boken greppar tag och det är vad t.ex. kvinnan på bilden symboliserar. Medelålders, självständig, och en ganska vardaglig svensk kvinna. Bokens innehåll uppslukar tid och rum i en cafémiljö där man både kan vara anonym och social. Bokens ska känna viktig och intressant.

Mats och Susan ville precis som jag jobba med svartvita bilder och för att ge boken rätt fokus, så skulle boken vara i färg. Jag är själv mest förtjust i att fånga ett ögonblick och inte gå in och ändra för mycket i originalet. Men här krävdes Photoshop och friläggning - effekten är och blev verkligen genomträngande och får blicken att fokusera på boken. Den väcker nyfikenhet. Jag tycker vi kom nära den tanke som fanns i våra huvuden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar