tisdag 25 mars 2014

Jesus vilken upplevelse!!

Jag har stått framför scener och fotograferat sen jag var 15 år. Men jag var bara 10 år när jag höll i min första Kodak Instamatic kamera och såg Björn Skifs framföra Michelangelo i Östersund på sin Folkparks turné. Mitt fotografiska minne är starkt och jag lever ofta genom "sökaren". Eller linsen som många brukar uttrycka det. Jag såg Jesus Christ Superstar på Skandinavium i Göteborg 1972 när Agnetha Fältskog spelade Maria Magdalena. Jag minns att jag tyckte det var ganska jobbigt. Styrkan och budskapet i historien berörde mig starkt. Inte så konstigt när jag bara var 7 år gammal.

Trots att jag känt pulsen och stämningen framför scener där jag sett Iron Maiden, Kiss, Queen, Whitesnake, Scorpions, We Will Rock You m.fl som har producerat något av det största på en livescen - kände jag att Jesus Christ Superstar var något av det häftigaste jag har sett på en scen. VILKET LJUS - VILKEN SCENOGRAFI!! Ursäkta om jag var tvungen att skrika ut mina känslor. Genom kameran fick jag nästan en surrealistisk upplevelse. Vilket bilderna nedan visar.

Att få uppdraget att dokumentera denna show gör mig både ödmjuk och stolt. Tankarna kring mina fotouppdrag som FotoRoddan gör att jag snart kommer ta ytterligare ett steg att utveckla min verksamhet. Jag hoppas under sommaren kunna utveckla dessa tankar mer konkret med förhoppning om att mina bilder kommer få ett forum (utställning) där fler kan ta del av dessa livebilder jag samlat på mig i över 30 års tid.

*OBS! Klicka på bilderna om du vill se dem i större format:

Det var inte lite som Ola Salo fick utstå varje föreställning för att frambringa en autentisk känsla som Jesus tolkare. Lidandet, blodet och svetten på korset kändes verkligen äkta.
Peter Johansson fick visa upp nya sidor i skådespeleriet i rollen som Judas. Här använde dansarna ljusrör på ett mycket effektivt sätt som fick scenen att bada i härliga kontraster mot det röda.
Ett Facebook inlägg beskrev Peter Johanssons roll som en visuell framställning av J.R.R. Tolkiens litterära figur Legolas. Har man sett Sagan om ringen trilogin kan man förstå varför. Är själv väldigt nöjd med denna bild som fångar den energi Peter förmedlade från scenen när Judas skrek ut sitt lidande!!
Framme vid scenen skulle jag nästan kunnat prata med Ola Salo mitt i föreställningen. Det kändes nästan som jag kunde ta på honom när jag tittade igenom sökaren på min Nikon kamera. Men faktum är att jag ändå står 3-4 meter ifrån och har mitt 70-200 objektiv som kan fånga närkänslan. Han ser så fridfull ut i sin rolltolkning av Jesus. Efter någon minut vände Ola blicken och märkte att jag fanns nedanför scengolvet.
Energin på scen var enormt stark när Peter Johansson rörde sig runt en avslappnad Ola Salo. Det var en stor utmaning som fotograf att jobba i ett starkt vitt spotlight ljus som kontrasterades mot allt det mörka och svarta i bakgrunden. Här märker man att inte vilken kamera som helst klarade av att klara de starka högdagrarna i Peters ansikte.
Ett ögonblick i föreställningen då håren på armarna reser sig. Här håller Peter nästan föreställningen på sina armar.  Regissören Ronny Danielsson har verkligen lyft fram Judas roll ännu starkare i denna konsertuppsättning. 
Ensemblen samlad efter ett oerhört starkt framträdande. Det krävs många begåvade hjärnor att skapa något så starkt som JCS. Förutom Ola Salo (Jesus), Peter Johansson (Judas), så gjorde Gunilla Backman en bra tolkning av Maria Magdalena (även om den inte var så framträdande som jag förväntat mig). En galen överraskning var Johan Wahlströms roll som en sorts nattklubbsägare ala` Hugh Hefner (se badrocken) där han spelar Herodes. Janne Åström är också en stark sångare och artist som blir likt pöbeln själv med sin barytonröst i rollen som Kajafas.

Ett litet collage över några av dessa magiska ögonblick jag fångade på Telenor Arena utanför Karlskrona 15 mars 2014. Bara att få ihop hela ensemblen på bild (ca 70 st.) med alla involverade i produktionen var en rejäl kick.

OBS! ett copyright förtydligande:
Var god att acceptera regler vid användande av dessa bilder här på FotoRoddans bloggsida. Dessa bilder får inte användas i medier utan upphovsmannens godkännande. Äganderätten förbehålls PNM Music och FotoRoddan Vid önskan om användande av bilder maila: magnusrouden@gmail.com eller info@pnmmusic.se


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar