Jag försöker fortfarande förlika
mig som lärare efter att ha varit aktiv sedan 2010. En omställning från att ha
varit förmedlare av händelser, kommunikatör och programledare. Vilket jag
alltid kommer vara, fast nu sker det i rollen som pedagog. Men starten har
varit svajande och minst sagt turbulent. Det går nästan inte en dag då det
skrivs om skolans "alla problem". Alltför sällan talas det om
pedagogikens många möjligheter och tron som kan väcka intresset hos alla som
vill förmedla kunskap…
Ännu en gång väcks man innan skolstart av följande debattartikel:
Passiviteten råder och var finns intresset av att driva på så att läraryrket kan bli mer attraktivt?
Är problemet att vi lärare helt
enkelt är för många. För många kockar helt enkelt som ska vara smakrådgivare?
Det tycks, tänks, diskuteras och alla vill påverka recepten - men kommunen kör
på i gamla banor. Ingen vet varken ut eller in. Till slut gömmer sig alla bakom
alla nya förslag och ingenting händer. Nästan ALLA vet att något måste göras åt
lönefrågan, likvärdigheten med resurser (som framförallt är till elevernas
fördel). Jag är övertygad om att den stora anledningen till fallande
kunskapsresultat är att huvudmän och skolpolitiker inte har en tro och respekt
för pedagoger som akademiker. Många saknar förståelse för vad som krävs att
bedöma elever och skapa förutsättningar för bra lärande. Detta har gjort att
många pedagoger tappat lusten att prestera på topp och utveckla kunskapsformerna
i klassrummen.
Bättre insyn och intresse
När samhället rusar på och dagens
generation elever förväntar sig att skolan ska hänga med - då saknas energin
att leverera i klassrummet. Man accepterar läget, för när pengafrågan kommer på
tal vill ingen bli obekväm och kör på i gamla hjulspår.
Det är väldigt
sällan som jag träffat en skolledning som har en ordentlig insyn i vad som sker
i mötet med eleverna (det har hänt och jag har hört rektorer som besöker
klassrum, men tyvärr allt för sällan). Som högst sitter man i ett veckomöte
(ibland) och diskuterar reella problem, men ingenting händer. Om vi pedagoger
upplevde mer intresse från skolförvaltningar och skolledningar och hade en
bättre kommunikation - då hade också resultaten blivit bättre i skolorna.
Hungriga pedagoger
Om vi
som yrkeskår hade ögonen på oss, och väcktes av en drivande entusiasm utifrån
att "vår skola ska bli bäst" - då hade vi också blivit bättre
pedagoger som inser att hårt arbete lönar sig. Detta skulle alla dra nytta av
lönemässigt, kunskapsmässigt och med en bättre kommunikation. Förstatliga nu -
så vi har samma utgångspunkt att bygga en respektfull skola, där kommunerna
diskuterar mindre hur mycket skolan ska ha i budget varje år och mer på hur
skolan kan bli en kunskapsskola med hungriga pedagoger som kan möta eleverna på
lika villkor.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar